Expoplu Experiment: Quentley Barbara & Domas van Wijk

28.06.2019 – 28.07.2019

Opening 28.06.2019 / 20:00 – 23:00

Curator: Fenne Saedt

Expoplu Experiment is een duo tentoonstelling met twee jonge talenten die gedurende een werkperiode de tentoonstellingsruimte van Expoplu transformeren tot een levendig atelier. In dit experiment staan ontmoeting, samenwerking en artistieke, methodieke en materiaal-gerichte uitwisseling centraal. Voor deze vierde editie van Expoplu Experiment gaan kunstenaars Quentley Barbara en Domas van Wijk de dialoog met elkaar aan en krijgen zij de vrije hand om (gezamenlijk) nieuw werk te maken.

In zijn kunstenaarschap is Domas van Wijk op zoek naar onverwachte en nieuwe verschijnselen die voortkomen uit de meest eenvoudige verbindingen tussen geselecteerde materialen. Het zijn bestaande objecten en machines die Van Wijk met elkaar in dialoog brengt door ze samen te brengen in zijn installaties. Hoewel zijn auteurschap indirect aanwezig is in de keuze en het combineren van de verschillende voorwerpen, lijken deze materialen wanneer ze zijn samengebracht te transformeren tot iets nieuws. Zoals twee blazende, hightech ventilatoren die een video-lint in de lucht laten zweven, gitaarsnaren die een ei in schijfjes snijden en vibrators die champagneflessen ontkurken.

Ook Quentley Barbara kent een fascinatie voor gevonden materiaal. ‘Spullen’ die volgens hem te waardevol zijn om weg te gooien geeft hij een tweede leven door ze te hergebruiken. Zo verzamelt de kunstenaar verhuisdozen, kranten en tijdschriften die hij op straat vindt. Daarnaast bewaart hij foto’s van zijn vrienden en familieleden op Curaçao die hij vervolgens met het karton van de uitgevouwen dozen modelleert tot immens grote familieportretten. Met stanleymes en tape bewerkt hij het materiaal zoveel mogelijk naar de gelijkenis van zijn dierbaren, zoals andere beeldhouwers dat doen met beitels en steen of hout.

Het samenbrengen van twee kunstenaars met een totaal andere materiaalvoorkeur en werkwijze in één ruimte, levert een spannende ontmoeting op die zich steeds verder ontwikkelt naarmate de kunstenaars op zoek gaan naar artistieke vernieuwing en de grenzen van elkaars praktijk.

Foto’s: Floris de Vries

 

Expoplu Engage: On the Line of the Equator

17.05.2019 – 09.06.2019

Opening 17.05.2019 / 20:00 – 23:00

Curator: Youri Appelo

Kunstenaars: Mirte van Duppen, Hannah Dawn Henderson, Joyce Overheul, Julius Thissen, Eef Veldkamp, Puck Verkade

Afbeelding: Hannah Dawn Henderson, In Search of an Axis, 2017, single channel video, total length 17 min, 48 sec

Meestal als er in de krant iets te lezen is over ongelijkheid, heeft dit vaak betrekking tot financiële (on)gelijkheid. Zoals geregeld te lezen is, begint het gat tussen de allerrijksten en allerarmsten steeds verder te groeien. On the Line of the Equator vraagt zich af of de vraag in hoeverre wij gelijk zijn in de samenleving, alleen te beantwoorden is door een financiële balans op te maken. Gelijkheid en ongelijkheid zijn verschijnselen die op meer terreinen van toepassing zijn dan alleen die van het kapitaal en bezit. On the Line of the Equator staat stil bij meerdere voorbeelden waarin ongelijkheid wordt blootgelegd; soms op een directe en kritische wijze, soms op een poëtische of humoristische wijze.

Het onderzoeken van een thema zoals gelijkheid binnen het format van een tentoonstelling is een ingewikkelde doelstelling. Vragen doemen dan ook direct op: gelijkheid op globale schaal? Of alleen hier in Nederland? En waar heeft de onderzochte gelijkheid betrekking op? Op geld? Gender? Of drinkwater? De meeste vormen van ongelijkheid blijken zich ten eerste te bevinden in een complex web van omstandigheden, oorzaken en belangen, waarbij grote onderliggende en onzichtbare structuren soms een belangrijke rol spelen. Seksisme, gender ongelijkheid, (institutioneel) racisme, discriminatie op basis van nationaliteit en vormen van financiële ongelijkheid zijn voorbeelden waarbij ongelijkheid wortels heeft in diepere structuren, zoals overblijfselen van een koloniaal verleden, de vorming van staten, kapitalisme en de invloed van religie op onze normen en waarden. Ten tweede zijn er voorbeelden waar ongelijkheid resultaat is van een veelvoud aan factoren, oftewel waar sprake is van intersectionaliteit. Hoewel het symbool voor gelijkheid een weegschaal is, groeit het bewustzijn dat ongelijkheid niet slechts aan twee kanten te meten is.

De titel On the Line of the Equator is een metafoor voor het idee dat van een koorddanser die balanceert op de (denkbeeldige) lijn van de evenaar; het middelpunt van onze planeet dat balanceert tussen twee magnetische polen. Het verwijst naar de fragiliteit van het balanceren van de koorddanser, en onderstreept de continue beweging; van links naar rechts, van voren naar achteren en van boven naar onderen. Bij een val wordt er willekeurig en onbedoeld positie gekozen boven of onder de evenaar terecht te komen.

Kunst is in staat grenzen op te heffen, onderliggende structuren zichtbaar te maken en een poëtisch toekomst narratief uiteen te zetten. On the Line of the Equator poogt vormen van ongelijkheid en haar oorzaken te confronteren om uiteindelijk een voedingsbodem te creëren voor verandering. Of zoals James Baldwin zei: “Not everything that is faced can be changed. But nothing can be changed until it is faced”.

Foto’s: Floris de Vries

Expoplu Experiment: Valentina Gal & Ariuna Nina
  • 05.04.2019 – 28.04.2019

Opening 05.04.2019 / 20:00 – 23:00

Curator: Fenne Saedt

Expoplu Experiment is een duo tentoonstelling met twee jonge talenten die gedurende een werkperiode de tentoonstellingsruimte van Expoplu transformeren tot een levendig atelier. Een experiment waarin ontmoeting, samenwerking, en het uitwisselen van elkaars materialen en manier van werken centraal staat. Voor deze derde editie van Expoplu Experiment gaan kunstenaars Valentina Gal en Ariuna Nina de dialoog met elkaar aan en krijgen zij de vrije hand om (gezamenlijk) nieuw werk te maken.

Onbevooroordeeld reist Valentina Gal door werelden die gecreëerd zijn door groepen met een bepaalde interesse, zoals de wonderbaarlijke scène van de hondenshow waar Gal met haar eigen hond aan deel nam. Het zorgt ervoor dat thema’s zoals de relatie tussen mens en dier, het door de media geschapen hyperrealisme – een wereld die gemaakt is als een simulatie en verbetering van de natuurlijke werkelijkheid – en de impact van technologie op het hedendaagse leven haar interesseren. Deze bestaande werelden vervormt Gal tot een nieuwe werkelijkheid, die ze tot leven wekt door middel van installaties die bestaan uit sculpturen, licht, geur, comfort, audio en video. Alle elementen binnen haar installaties verhouden zich tot elkaar en zorgen niet alleen voor een visueel beeld, maar ook een zintuiglijke ervaring.

Ook Ariuna Nina kent een grote fascinatie voor het gebruik van licht. Maar, met name het onderzoek naar de structuur van eenvoudige bewegingen, en het structureel dragen van haar eigen ontworpen kleding en kostuums tijdens de performances die de kunstenaar uitvoert, voeden haar kunst. Deze componenten hebben ervoor gezorgd dat Nina een kenmerkend handschrift binnen haar kunstenaarspraktijk heeft gecreëerd, die grotendeels bestaat uit performances en bijzondere samenwerkingen met uiteenlopende kunstenaars en muzikanten. Met name het laatste zegt iets over haar nieuwsgierigheid naar de werkwijze en inspiratiebronnen van collega-kunstenaars, waar zij met bezieling in duikt om hier vervolgens haar eigen handtekening op achter te laten.

Het plaatsen van een performancekunstenaar én een kunstenaar die met het digitale werkt in één ruimte schept de kans dat de kunstenaars elkaar technieken aanreiken die ver van hun eigen praktijk staan. Een proces dat onontkomelijk gepaard gaat met frictie en lange dialogen over de kunst en het leven, maar bovenal een spannende kennismaking oplevert.

www.valentinagal.com

www.ariunanina.nl

Foto: Floris de Vries

Adres Expoplu:
Van Oldenbarneveltstraat 63‑A, 6512 AT Nijmegen

Openingstijden:
Woensdag t/m zondag van 12:00 t/m 17:00 uur (gedurende tentoonstellingen)

Made possible by: